De Boer en Partners | Nieuws | Laadpalen en mede-eigendo...
De toename van elektrische voertuigen brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, vooral voor appartementen met mede-eigendom. Veel eigenaars willen graag een laadpaal installeren, maar het gebrek aan duidelijke regels maakt dit vaak moeilijk. Hieronder bespreken we de belangrijkste aspecten van het plaatsen van laadpalen in appartementsgebouwen.
Beperkte laadopties voor eigenaars van elektrische wagens
Eigenaars van een elektrische auto in een appartementsgebouw hebben doorgaans twee mogelijkheden: ofwel gebruikmaken van een publiek laadpunt in de buurt, of zelf een laadpaal installeren op hun privéparkeerplaats. Bij mede-eigendom moet echter rekening worden gehouden met andere eigenaars, wat het proces ingewikkelder kan maken.
De versoepelde wetgeving rond mede-eigendom (2019) geeft mede-eigenaars en nutsmaatschappijen het recht om kabels aan te leggen in de gemeenschappelijke delen van het gebouw. Dit maakt de installatie van laadpunten eenvoudiger, zolang de juiste procedure wordt gevolgd.
Hoe werkt de procedure voor het plaatsen van een laadpaal?
Voordat u een laadpaal op uw privéparking kunt plaatsen, moet u als eigenaar eerst goedkeuring vragen aan de mede-eigenaars. Dit kan via een aangetekend schrijven aan de syndicus of de Vereniging van Mede-Eigenaars (VME). Binnen twee maanden volgt een stemming, waarbij een gewone meerderheid volstaat. Wordt het verzoek afgewezen, dan kunt u naar de vrederechter stappen.
Kostenverdeling bij de installatie van een laadpaal
Als u een laadpaal voor privégebruik installeert, bent u verantwoordelijk voor de kosten van de kabels, leidingen en eventuele extra kosten, zoals de versterking van de elektrische installatie. Indien later een andere eigenaar ook een laadpunt wil installeren, worden de aansluitkosten gedeeld. De VME kan er ook voor kiezen om de werken vanaf het begin collectief uit te voeren, waarbij de kosten gemeenschappelijk worden verdeeld.
Technische uitdagingen en brandweervoorschriften
Ondanks dat eigenaars het recht hebben om een laadpaal op hun eigen parkeerplaats te plaatsen, kunnen er technische problemen optreden. Bij een individuele installatie bestaat het risico dat toekomstige mede-eigenaars geen laadpaal meer kunnen installeren door een tekort aan vermogen. Een collectieve laadinstallatie is voordeliger, maar vereist een tweederdemeerderheid van de mede-eigenaars.
Bij een collectieve installatie worden alle laadpunten aangesloten op een centrale elektriciteitsmeter, waardoor ze slim kunnen worden aangestuurd. Het gemeenschappelijk elektriciteitsverbruik wordt zo optimaal verdeeld, wat zorgt voor een hogere laadsnelheid.
Daarnaast zijn de brandweervoorschriften een belangrijk aandachtspunt. Voor de installatie van een laadpaal moet advies gevraagd worden aan de brandweer. De regels verschillen echter per regio. In sommige regio’s zijn laadpalen in gebouwen met autoliften bijvoorbeeld niet toegestaan, terwijl dit in andere regio’s wel mogelijk is.
Conclusie: Laadpalen in appartementen zijn mogelijk, maar niet zonder uitdagingen
Hoewel de nieuwe wetgeving van 2019 het installeren van laadpalen in appartementsgebouwen makkelijker maakt, blijven er technische uitdagingen en wettelijke hindernissen bestaan. Individuele installaties kunnen leiden tot capaciteitsproblemen, terwijl een collectieve oplossing een tweederdemeerderheid vereist. Ook variëren de brandweervoorschriften per regio.
Laat u goed adviseren door onze vastgoedexperts om te zorgen dat u aan alle vereisten voldoet en het maximale haalt uit uw laadinstallatie.
Heeft u nog vragen na het lezen van dit artikel? Neem dan contact op met het dichtstbijzijnde kantoor.
Wij schatten de waarde van uw eigendom
Bent u geïnspireerd door onze unieke manier van werken? Benieuwd naar de waarde van uw eigendom? Of heeft u plannen om nu, of in de nabije toekomst uw eigendom te verkopen?
Vraag dan nu een gratis en vrijblijvende schatting aan.